باسکول چیست؟ (بخش اول)

باسکول

باسکول چیست؟(بخش اول)

در مقاله این هفته قصد داریم به معرفی کلی باسکول و اجزاء تشکیل دهنده آن بپردازیم.

باسکول در واقع ترازویی با ابعاد بزرگ است. عملکرد یک باسکول کاملاً شبیه به یک ترازو بوده با این تفاوت که برای اندازه گیری وزن اجسام حجیم و سنگین به کار می رود. باسکول ها برای اولین بار در کشور فرانسه برای اندازه گیری وزن دام و طیور و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار گرفتند و کلمه باسکول نیز ریشه ای فرانسوی به معنی صفحه معلق دارد.

باسکول در زبان فرانسوی Bascule Publique یا Poids Public و در زبان انگلیسی Weighbridge به معنی پل توزین نامیده می شود.

 

باسکول چیست؟

 

باسکول ها بسته به نیاز و نوع کاربرد در ابعاد و مدل های مختلفی ساخته می شوند و معمولاً برای #توزین دام و طیور (باسکولت ها) ، وسایل نقلیه چرخ دار (باسکول های جاده ای) و … مورد استفاده قرار می گیرند. باسکول ها بطور کلی در دو نوع مکانیکی و الکترونیکی ساخته شده که هر دو مدل را سه جز اصلی شامل: صفحه پلتفرم، حسگرهای وزن (#لودسل ) و نمایشگر وزن تشکیل می دهند. که در ادامه به شرح کلی هر یک از این اجزاء می پردازیم.

 

صفحه پلتفرمصفحه پلتفرم در واقع پلی است که به صورت معلق بر روی حسگرهای وزن (#لودسل) قرار گرفته و وسیله ای که قرار است #توزین شود روی آن قرار می گیرد.

 

حسگرهای وزن
 

حسگرهای وزن (#لودسل) در واقع وظیفه تشخیص وزن قرار گرفته بر روی صفحه پلتفرم و انتقال آن به نمایشگر وزن را دارند. این حسگرها در واقع پایه های صفحه پلتفرم نیز محسوب می شوند.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر بر روی عکس ها کلیک نمایید.

 

LoadCell_SCL
digital-CPD-loadcell2
نمایشگر وزن
 

نمایشگر وزن نیز ، مقدار وزن اندازه گیری شده را بصورت عدد وزن نمایش می دهد.

 

در هفته آتی به شرح کامل هریک از اجزای اصلی باسکول خواهیم پرداخت…

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *